Friday, 16 May 2014

Story : Ku sangka cicak rupanya ular!

Assalamualaikum... 

haaii.. pagi2 kena pergi berkebun... menyehatkan badan orang tua-tua.. pagi-pagi elok keluar cari rezeki katanya.. layankan laa..kita orang muda.. pemikiran lain sikit.. tahu apa? makan, tido, lepak,, itu jelah kerja mereka..zaman dah berubah la katakan..

bersiap-siap ,pakai but getah, bersarung tangan dan memegang parang.. haha.. aku nak gi bunuh orang! percaya tak? ehh,memain jer.. giler kau?! aku nak pergi bekerja la,cari rezeki kononnya,, itu jam matahari belum keluar lagi.. aku nak pergi buang daun-daun tebu yang kering, kate abah nak cantikkan sikit tebu tu.. biar sedap sikit mata memandang..dan terurus.. tebu pun macam manusia..kalo manusia kene disikatkan rambutnya, di mandi kan bagai.. tebu pun kene juga buang baju-baju dia yang da usang tuh.. hihi..

kerja punya kerja punya kerja.. matahari mula lah naik tinggi habis cair krim di muka... nampak ibu dan kakak seronok berehat di pondok.. ahh,, aku nak join sekaki laa.. mane adil kalo gitu ..ye dok? haaii..panasnye Malaysia.. kami syok bersembang di atas sebah pondok kecil yang beralaskan tikar sehingga terlupa kerja belum siap lagi.. ahhh.... sambung esoklaah... aku ternampak benda panjang lalu di belakang ibu, aku tengok macam cicak.. dua kali pandang...... aku jerit..  'ulaaaaaaaaaaaaarrrrr!!' ibu aku x payah nak disuruh kepalanya toleh, dia terus merangkak macam bayi mau berjalan terus turun dari pondok.. ular tu dah masuk bawah tikar... bila angkat itu tikar... xada pun ularnya... aku cuba jenggah bawah pondok mana tahu ular tu main nyorok-nyorok dengan aku.. hehhh.. tapi takada juga.. aku binggung.. macam mana ular boleh hilang dalam sekelip mata.. kelibatnya pun x nampak... uishh.. atau...

aku salah tengok ke apa??

No comments:

Post a Comment